svaren!

  2012-01-07 / 16:19:00 / vardag /
Här kommer svaren på frågorna ni ställde! :D (haha trodde verkligen aldrig det skulle ta så här länge att svara, och tror verkligen inte att någon kommer orka läsa allt :'))

Vart nån stans gör du dina kollage? I programmet Picasa, finns att ladda ner helt gratis! :)

Hur länge har du haft bloggen? Startade den i april 2009, såå snart fyra år!

ditt bästa foto genom tiderna? svåååårt, för det ändras typ hela tiden :} Men jag gillar den här ↓ som jag även fick som canvas tavla när jag fyllde år. Och eftersom den hänger ovanför min säng , kollar jag på den varje dag så :)



favoritfotoblogg? Åh, också svårt. Finns så himla många fina fotobloggar, men den första 'fotoblogg' jag började läsa var Cornelias, som jag har läst sedan dess :)

inspirationskälla? Vet nästan hundra inspirationskällor, men måste väl ändå säga weheartit, flickr och instagram kanske :}

I vilket program redigerar du dina bilder? Photoshop cs5! :)

Skulle du kunna göra något redigerings tips någon gång? Kan abslout försöka, fast finns risk för att ingen skulle fatta nåt haha ^^

vad brukar du ha för inställningar på kameran när du t.ex fotar din lillasyster någonstans? Brukar oftast ha en så låg bländare som möjligt [1,4], och ändra ISO-talet beroende på ljuset! :)

Hvor ville du har reist hvis du hadde vunnet i lotto? Älskar att resa, så skulle nog vilja resa jorden runt hihi! Skulle vilja se hela världen.

Dine favoritt tvserier? Min absoluta favorit serie är The O.C! Det var den första serie jag 'fastnade' för och inte kunde sluta kolla på. Nu kollar jag om den för andra, tredje gången :} Men har också sett alla säsonger av Ugly Betty, och kollar också på GG, Tvd och Pll :) Älskar tvserier haha!



Har du noe matretter som du elsker? Asiatisk mat, olika sallader, och maträtter med kyckling. Så gott hihi :3

Leser du bøker? Isåfall hvilken er din favorittbok? När jag var yngre älskade jag att läsa, så tröttnade lite på det sen. Och hinner nästan aldrig heller. Men fick en bok i julklapp som hette "Flyga högt" och den var bra :)

Tror du att Nikon d5100 är en bra "fortsättnings kamera" ? Oj, är dålig på kameror - men det tror jag absolut :)

Redigerar du alla dina bilder eller bara dom du lägger upp på bloggen? Bara dom jag lägger upp på bloggen! :) Skulle ta tusen år annars, haha.

Hur många syskon har du? Tre stycken, två systrar och en bror :)

Gör du designer till andra? Nej tyvärr, har inte tid med det.

Favorit fotograf? Tycker hon här och han här tar otroligt fina bilder, men har ingen riktig 'favorit'.

Hur får du sån fantasi till dina foton? Tycker själv att jag inte alls har särskilt bra fantasi, så det var ju kul att höra haha :) Men blir inspirerad av allt möjligt, små detaljer och fina saker jag ser.

Tips på att bi bättre när det gäller fotografering? :) Övning ger färdighet! För två-tre år sedan hade jag aldrig kunnat tro att någon skulle kunna tycka jag var duktig. Man utvecklas hela tiden utan att man märker det själv :)

Är Åland ett bra ställa att komma och fota till? :) Hahah jadu. Jag har bott här hela mitt liv, så för mig känns det inte särskilt spännande att fota här. Men för er som inte bor här, så kanske ja, på sommaren är det väldigt fint här :)

de här bilderna är tagna på Åland ↓ (och typ hälften av alla andra bilder för den delen, men fotar inte så mycket själva *landskapen*)


Foto tips? :) Hmm, att tänka på ljuset är viktigt. Om man fotar inomhus är det bra att vara nära ett fönster t.ex :) Våga prova fota i olika vinklar också! Bilderna blir ofta helt olika beroende på vilka vinklar det är tagna i. Beror ju på vad man fotar också! :)

Hur gör du så att bilderna alltid blir så otroligt fina? Åh, tusen tack! Förbereder ofta mina bilder, tar fram och flyttar bort saker så att det ska se bättre ut och så. Och så betyder ju redigeringen en hel del.

Hur brukar du sminka dig? Ganska vanligt och tråkigt haha :') Mascara, lite kajal, mineralpuder och lipsyl på vintern.



Har du något tips för hur man gör sin blogg större? Vara med i olika tävlingar på andra bloggar, och bara försöka med sin egen grej!

Vart och hur redigerar du dina bilder? Jag redigerar mina bilder i photoshop cs5! Väldigt svårt att förklara hur, eftersom jag använder olika redigeringar för i princip varje bild. Men jag kan göra ett inlägg med lite redigerings tips :)

Vart och hur gör du dina kollage? :) I programmet Picasa, som finns att ladda ner gratis :) Sen går man in på 'collage' och ordnar bilderna som man vill ha det.

varför heter din blogg shal? =) Det är de första bokstäverna i alla mina namn haha, Siri Helena Aline Lindén. Konstigt, jag vet :}
bloggar någon av dina syskon? Min lillasyster Tilda hade en blogg, men den är borta nu.

varför tog du bort dina länkar?
Var så många som frågade om länkbyten osv, och kändes orättvist att inte kunna säga ja till alla. Så jag tog bort allihop!

Jag undrar om du skulle kunna ge oss läsare en lite typ "behind the scene" och visa hur du gör när du fotar, komma med fototips, m.m och jag vill gärna veta vad du har för utrustning när du fotar, använder du ofta stativ? Manuell eller auto? Tell me! Jo det kan jag absolut göra, ska försöka göra en kategori med "tips" :) Jag fotar nästan alltid i A läget på min kamera, vilket gör att kameran bestämmer slutaren [hur snabbt bilden tas] och jag kontrollerar bländaren [hur mycket ljus som släpps in]. Använder ingen annan utrustning förutom min kamera [nikon d40x] och oftast nikkor objektivet 50mm f/1.4 :)

Är det säkert att skriva in sig på instagram? Jag tyckte att dem skulle ha lite väl mycket information och syns den infon på sin sida?
Oj, har jag inte ens tänkt på. Men man kan välja om man vill att sitt riktiga för- och efternamn syns, och användarnamnet väljer man själv :)

Andra hobbies? Spelar teater i "Mariehamns teaterförening" och spelar också innebandy. Annars på fritiden gillar jag att vara med mina kompisar och såå :)

Kan inte du skapa en kategori med tips? :) du skulle kunna tipsa om redigering eller hur du fotade en bild eller liknande! det hade varit jätte snällt! :D tack för en grym blogg :D
jaa det skulle jag kunna göra :) Är inte sådär jättebra på att förklara, men kan iaf försöka! Åh, tack själv :')

Hej hur gör du så att ljusen på bilderna blir som en står ljus stjärna runt? Har ett s.k stjärnfilter som jag vann i en tävling :D Finns att köpa hos tvspelsweb!

du tar så otroligt vackra och kreativa bilder, var får du din inspiration från? tack så himla mycket ♥! hittar inspiration lite överallt kan man säga, små saker i vardagen eller bara någon idé som kommer upp i mitt huvud.

hur länge har du fotat? Har fotat med systemkamera (som från början var min pappas) i snart fyra år. Innan dess hade jag en egen liten digitalkamera som jag nästan aldrig använde ^^

kan du inte vissa bilder från när du just börjat fota så man kan se hur du utvecklats? :) Jodå, det kan jag göra, fast det nästan är lite pinsamt hur dåliga dom var till den början :')


de här bilderna tog jag under 07-08, då jag fotade sällan med min lilla digitalkamera ↑


under våren/sommaren 09 började jag använda pappas systemkamera för första gången :)


och under vintern/våren -10 började jag verkligen tycka om att fotografera :)

.. det var lite sammanfattat i korta drag, under vissa perioder har mitt fotande nästan stått stilla, och ibland fotar jag upp till 100 bilder per dag :)

kan du uppdatera oftare? jaa, det skulle jag kunna göra - men tyvärr hinner jag inte fota så mycket att jag har bilder som räcker till fler än 1-2 inlägg per dag. men försöker så gott jag kan! :)

Har du ett favoritmotiv som du gärna fotar? Hmm vad svårt. Tycker nästan människor är roligast att fota, eftersom man kan göra så himla mycket, och det blir alltid olika. Men annars olika 'fina saker', som drömfångare, jordglobar, gamla klockor osv :}

Vad skulle du vilja fota men har inte haft möjlighet att göra det ännu? Olika platser i världen, som t.ex. eiffeltornet i Paris, stadslivet i New York, fina stränder i Thailand m.m. :') Älskar att resa!

Var lagrar du dina foton? Har en extern hårddisk dit jag för över mina bilder med jämna mellanrum, men var ett tag sedan jag gjorde det nu , så har de flesta på min dator faktiskt.

Gör du back-uper? Ärligt talat vet jag faktiskt inte vad det är , så nej antar jag ^^

Jag bara älskar din blogg och läser den varje dag :)
Var redigerar du dina bilder?
Åh vad glad jag blir, tack ♥ I Photoshop cs5! :)

Nåt nyårslöfte? :) Brukar aldrig hålla mina nyårslöften, men ska försöka bli bättre på att njuta av det jag har och ta vara på stunden :') Låter klychigt jag vet!

Favoritbutik? Älskar topshops & forever21 kläder!

Favorit app? :D Instagram kanske, är väl den jag använder mest :)

Jag funderar på att köpa ett makro objektiv men vet inte om det kanske är bättre att köpa ett makorfilter först för att pröva, tycker du att filter funkar bra? Är det värt att köpa ett filter innan? Det beror lite på hurdant objektiv du har, förut hade jag mitt 18-55mm och då tyckte jag det funkade jättebra :) Men med mitt nya 50mm objektiv, har jag inte alls lyckats :/ Självklart är ett macro objektiv mycket bättre, men det kanske lönar sig att testa ett filter först! Kostar bara runt 100 kr :)

vad fick du i julklapp? :) Min iphone 4s {♥}, iphoneskal, två jordglobar, smycken, parfym, bodylotion, kläder, presentkort, pengar, böcker m.m. Fast sakerna man får spelar inte så stor roll egentligen, hela julen är så mysig bara i sig.



vad har du för kamerautrustning? vilka objektiv? Min kamera är pappas gamla (haha), en nikon d40x :) Har mitt kito objektiv, 18-55mm, men använder det nästan aldrig sedan jag köpte mitt nikkor 50mm f/1.4. Bästa köpet, såå värt!

Hur redigerar du en vanlig bild?? Alltså, beror lite på vad du menar med "vanlig" :) Har egentligen inte nåt speciellt "sätt" jag redigerar på, utan testar mest olika färglager, justerar ljuset och färger med kurvor och färgbalanser. Ska försöka visa några "redigerings tips" i ett annat inlägg :)

Vad har du för förväntningar på 2012? Jag hoppas såklart på att det blir det bästa året i mitt liv, och att ingen av min familj eller vänner råkar ut för något dåligt :)

Dina mål för 2012? Hm, har inte några speciella "mål", men kanske att utvecklas inom fotografering, träna oftare, och att bli nöjd med mina betyg när jag går ut grundskolan :)

Vad önskar du dig mest utav allt under det här året? Att göra det här till det bästa året i mitt liv typ, och att det ska bli minst lika bra som 2011 varit :'D

vad fick dig att börja blogga? Läste en bok om en tjej som bloggade (haha) och ungefär samtidigt började min kompis blogga, så då startade jag en egen blogg :)

och vad får dig att fortsätta? :) all fin respons jag får från mina läsare, och en motivation till att fortsätta fotografera! ♥

Vad är ditt score i temple run? :] 1 miljon 350 tusen typ :') fett stolt!! hah nej men, min lillasyster är waaaay much better ;)

har du instagram? ja! :) heter sirilinden där



Var får du dina idéer ifrån när du fotar? Typ överallt kan man säga :') Får ofta upp en idé i huvudet, och sen försöker jag göra bilden så som jag föreställt mig den.

Vilken kamera har du? Nikon d40x! :) Fast längtar till att köpa någon bättre.

Använder du ngt programm där du redigerar? Isåfall; vilket? Photoshop cs5!

När börja du fota? Fyra år sedan ungefär :)

Vad fick dig att börja du fota? Min pappa hade köpt en systemkamera, och sen började jag låna den mera och mera .. ^^

Har du twitter elr ? Nooope, har inte riktigt fattat grejen med det faktiskt ;D

Sminkar du dig? Ja det gör jag :) Fast inte så ofta på sommaren, eller när jag bara är hemma.

Vad använder du redigeringsprogram ? photoshop cs5 :)

Kan du visa en bild på din kamera? haha, lite svårt att ta en bild på min kamera med min kamera - så om du vill se hur den ser ut är det bara att googla, nikon d40x

Villka bloggar brukar du läsa? En massa bloggar - mina kompisars bloggar, några fotobloggar, osv. Både kända och mindre kända :)

Vad är din favorit sak/saker ? Visade förut i ett inlägg några saker som är mina 'favoriter'. Men kameran och iphonen är det bästa ♥



Hur får du så fina foton ???? Aw, tack :') Mycket handlar ju om att utvecklas, nästan ingen är bra från början!

Läser du några av dina läsares bloggar? Jodå, har så många fina läsare hihi!

Vilken är din favorit av storbloggarna, Kenza, Kissie osv? Kanske Kenza, även om hennes blogg är lite enformig.

Vem av storbloggarna skulle du helst byta plats med för en dag? Kanske också Kenza, hon verkar ju ha allt :')

Har du köpt ditt photoshop? Hihi yes, fick det i julklapp för något år sedan!

Din kamera, funkar den även med andra 'nikonobektiv' ? Jaa, min pappa har en nikon 5000 - och brukar långa hans objektiv ibland, så det antar jag väl.

Vart redigerar du dina bilder, alltså i vilket program? Photoshop CS5

Om du brukar ta kort på vatten, alltså hemma i typ diskhon eller handfatet eller något. Hur gör du då? vad har du för inställningar och tips så att bilderna blir bra och så att man får fokus på droppen, om du förstår? hahah :D var väldigt längesen jag testade fota vatten, så har inte direkt några bra tips att ge. meen testa fokusera manuellt, och sedan ta många bilder i snabb följd! då borde någon bli bra ;)

senast jag fotade med vatten [2009,2010 och lite början av 2011] ↓


Hej :) jag är en tjej som gillar att fota, men jag har inget att fota och mina bilder blir inte lika bra som de som jag ser i t.ex. din blogg :) har du några tips på vad man kan fota på, bra inställningar på kameran, hur du får weheartit känslan på dina fiiina bilder, osv... lite tip på vägen helt enkelt! tack för en underbra blogg med underbara bilder! tack på förhand
Haha först och främst - TACK :) Jag vet inte riktigt vad jag kan ge dig för tips .. Så länge du har ett fotointresse så kan du ju fota nästan allting :') I början är det kanske lättast med saker som inte rör sig, såsom natur eller detaljer t.ex. i ditt rum. I början kanske inte bilderna blir så fina som du vill, men ge inte upp utan fortsätt testa dig fram.
Ett bra tips är att fota i läget A om du har något sådant på din kamera. En så låg bländare som möjligt ger bilderna ett "mjukare" ljus :) Ska också göra ett inlägg med lite redigeringstips snart! Hoppas du blev nöjd med svaret.

gör du dina designer själv? :) jadå! :) dock hittar jag inspiration från andras designer osv. den jag har nu har jag haft liiiite för länge, ska snart ta och göra en ny tror jag :}

favoritaffär ? Gillar topshop och forever 21. Fast köper kanske mest kläder på typ BikBok :)

vad faller du för hos killar? Oj vad svårt .. Ögonen kanske, och en fin personlighet.

favoritfilm ? Har nog ingen riktig 'favoritfilm', men gillar feel-good filmer, som man blir glad av :)

har du några husdjur? Har en hund, Sally, som är en welshspringer spaniel hihi.Världens finaste!



vilka länder har du varit i ? :) Sverige, Finland, Norge, England, Frankrike, Spanien, Portugal, Slovenien, Grekland & Italien :) Tror det var alla.

Vilken skola går du i? En högstadieskola i Mariehamn, ÖHS. En riktigt risig och gammal skola om jag ska vara ärlig :')

Vad vill du jobba med i framtiden? Vet ingenting ännu. Men gärna något yrke som man behöver vara kreativ i!

Har du pojkvän/flickvän? Noope :)

Vilken är din favoritbild som du själv tagit samt redigerat? Har somsagt ingen favoritbild, men med den här vann jag ett pris jag blev väldigt glad för :)



Har du twitter? (höhö) Nej,skulle aldrig hinna twittra, blogga och uppdatera instagram :')

Hur länge har du gillat (eller älskat) att fotografera? Började fota för snart fyra år sedan, men först för ungefär ett, ett och ett halvt år sedan började jag se det som ett "intresse" :)

Du tar så skitbraunderbarafantastiska bilder, hur gör du!? Åh, tusentaaaaack ♥ Tror inte det finns något hemligt "knep", det handlar bara om att fortsätta och testa sig fram så blir man hela tiden bättre :)

Vad har du för kamera? En nikon d40x, står faktiskt i min meny haha :D

vilket är ditt favoritmotiv att fota? (varför?)
Svarade tidigare på det här, och tycker det är en svår fråga.. Men älskar att fota olika personer, eftersom det inte finns något "rätt" eller "fel" utan man kan göra precis hur man vill.

något som vi troligtvis inte vet om dej? kanske att jag inte kan vissla? :) faktiskt lite pinsamt .. hahh

det bästa och sämsta med att bo där du bor? Det bästa är kanske att man kan röra sig så fritt överallt :) Till de flesta ställen kan man gå eller cykla, eller om man vill ta bussen, som inom stan är gratis (yeeeey!) haha. Det sämsa är nog att "alla känner alla", så ex. om det går ett rykte om någon, vet nästan alla om det.

en inspirationskälla till dej? (i livet/foto/betéende/kläder, vad som helst, välj själv!) Funderade ganska länge på den här frågan. Har nog ingen speciell "inspirationskälla" egentligen, utan bara får inspiration på olika sätt. Genom bloggar, bilder, tidningar, tankar, detaljer och händelser.

hur kan du vara så bra? För att min fina kompis Sean är så lustig XD

har du någon dold talang? :) ehm nej, tror inte det. eller kanske att jag har jättebra ansiktsminne. kommer ihåg hur nästan exakt alla såg ut på typ mitt dagis och sådana onödiga saker :')

vilken är den senaste bilden du tagit? Tog den här tidigare idag ↓ inspirationsbrist.



vad gör du just nu? kom just hem med en taxi (cooltjej_96!!!) från att ha varit barnvakt och just nu chillar jag framför min dator.

saknar du någon just nu? jaa, många!

vad vill du blli bättre på?:D typ att inte vara så blyg att ta kontakt med nya personer :)

är du religös? nej, kan man inte direkt säga haha. var nästan den enda bland mina kompisar som inte konfrimerade mig i somras :')

vad är din största rädsla? är väl mest rädd för att förlora någon som står mig nära. och att saker inte blir som jag tänkt mig, är bland det värsta som finns.



Tack för alla frågor !


M

Sv. Jag kan inte heller vissla! haha hi5

2012-01-07 @ 23:57:22
URL: http://awaay.blogg.se/
Julia

himla roligt att läsa igenom alla svaren :D

2012-01-08 @ 00:02:50
URL: http://devined.blogg.se/
Lilian som bor i USA

Tack för svaren! Kul läsning!!! :D

2012-01-08 @ 06:14:16
URL: http://konstigalilian.blogg.se/
maja [FOTOBLOGG]

oh gud vad din blogg är grym!

verkligen mycket insperation!

2012-01-08 @ 12:36:19
URL: http://phbymaja.blogg.se/
E

Jag kan inte heller vissla ^^ :D!

2012-01-08 @ 14:23:04
Anonym

älskar bilden med händerna!

2012-01-08 @ 14:51:22
URL: http://hannalovisasol.se
sonja

Ååh, gud vilka fina bilder!

2012-01-08 @ 15:05:00
URL: http://zlokka.blogg.se/
Julia

Hej!

Hur gör du din design? Och var?

2012-01-08 @ 16:33:08
URL: http://colour.blogg.se/
Alva(foto).

Såklart man orkade läsa igenom alla svaren! Du är så sjukt kreativ och underbart duktig på det du gör! <3

2012-01-08 @ 17:18:43
URL: http://alvafotar.blogg.se/
Hanne

Du er så FLINK!

2012-01-08 @ 21:26:24
URL: http://photosophe.blogspot.com
Moa Lindén

Såklart att man orkade läsa alla svaren! Tack för en underbar blogg, med SUPER-DUPER-MEGA-FINA bilder! Kram!



Förresten, såg i ett svar att du fick din iphone i julklapp, men ärj jag helt ute och cyklar, eller var det så att du fick den innan julafton?

isåfall -vet du vad den kostade, eller vart ifrån den kommer?

Är väääldigt sugen på en iPhone just nu, hehe ;)

2012-01-08 @ 21:47:29
URL: http://moalinden.blogg.se/
ISAB3LLA- photography

Hihi, jag läste aaallt! Kul ju! :D

2012-01-09 @ 13:08:32
URL: http://iisabellaeriksson.blogg.se/
thea

läste självklart igenom alla svar! så roliga frågor och jättebra svarat! ser framemot en "tips"kategori! :)



förresten, just nu har jag en tävling på min (nya) blogg, där bilden jag kom 2:a i din tävling med ligger i potten, i måtten 40x60cm. Var gärna med! :)

2012-01-09 @ 16:19:57
URL: http://theaholmqvist.blogg.se/
malin

SCORE! jag läste alla dina frågor och svar! ;)

2012-01-09 @ 17:30:47
URL: http://mauolin.blogg.se/
Matilda

Du tar jätte fina bilder! ♥

2012-01-09 @ 17:52:07
URL: http://enblondiinsvardag.blogg.se/
Amanda

Guuud vilken fin blogg!

2012-01-15 @ 15:30:51
URL: http://amandawarming.blogg.se/
anna

den här bilden gillar jag mycket!!

2012-01-17 @ 20:02:08
URL: http://ahlmaart.wordpress.com
B E C C A

den bilden du hade som favorit är ju hur fin som helst!!

2012-01-17 @ 21:18:26
URL: http://beccajonsson.blogg.se/
Sara

Intressant läsning, och fina bilder!:) Och jätteroligt att hitta en fin blogg skriven av en ålänning, det hittar man inte så ofta (och är extra roligt eftersom jag själv kommer från Åland)! Haha, och jag kan inte heller vissla, så det tycker jag inte är något man ska skämmas för..;)

2012-01-19 @ 13:31:11
URL: http://sarabacksbacka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: